23 April 2009

Carrie Kirana Mengulas Novel Aku Mahu Popular

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini Kak Ain nak kongsikan bersama ulasan buku yang dibuat oleh blogger terkenal Carrie Kirana. 

Haaa... kalau nak tahu, Kak Carrie ini memang tersohor sebagai pengulas buku yang dikenali di kalangan para novelis Malaysia. Dengar khabar, ulasan dan rating bintang yang diberikan oleh Kak Carrie juga sangat berpengaruh. Mampu meningkatkan atau merudumkan jualan sesebuah novel yang berada di pasaran! Wah! Memang hebat! 

Jadi apabila Kak Ain bertemu dengan Kak Carrie di Pesta Buku PWTC pada hari Selasa lalu, Kak Ain terkejut apabila diberitahu buku nukilan Kak Ain turut diulas di dalam blog beliau.

Terus dada Kak Ain jadi berdebar-debar! Tak sabar nak balik rumah. Tak sabar nak buka komputer. Tentunya mahu memeriksa ulasan Kak Carrie terhadap novel Kak Ain. Kak Ain jadi ketakutan. Terasa macam seorang guru pemeriksa sudah memberi markah terhadap karangan Kak Ain!

Akhirnya... apabila sudah membaca ulasan tersebut, Kak Ain menarik nafas lega. Alhamdulillah, buku pertama nukilan AinMaisarah lulus periksa. Terima kasih Carrie Kirana!


Dalam buku pertama siri "Aku Mahu" - Aku Mahu Popular ini, Farah dan Ina adalah gadis "wallflower" di Sekolah Menengah Sri Bangsar yang mahu mengikut trend semasa supaya mereka diminati ramai seperti ahli The Wannababes. Plot yang santai dan gaya penulisan yang mantap ini tidak hairanlah menarik ramai remaja untuk memilik siri "Aku Mahu" Ain Maisarah,

Siri "Aku Mahu" tulisan penulis "teen" novel PTS yang dikenali, Ain Maisarah sebenarnya sudah lama berada di pasaran. Setakat ini, promosi novel-novel Ain Maisarah untuk Pesta Buku Antarabangsa kali ini yang saya kira paling menarik hati saya. Dekat di hati golongan peminat setianya, Ain Maisarah mencipta ikon pop "teen" melalui watak-watak yang digarap dalam Sekolah Menengah Sri Bangsar, Kuala Lumpur ala-ala versi Sweet Valley High.

Kewujudan kelab peminat Ain Maisarah, laman web interaktif, promosi-promosi menarik adalah inisiatif-inisiatif yang diusahakan untuk menjana permintaan terhadap novel-novel "Aku Mahu" dan ini patut dicontohi oleh penulis-penulis yang mahukan angka jualan bukunya meningkat. Dibantu oleh pengurusnya iaitu suami Ain Maisarah ini, pelbagai aktiviti dan acara semasa diatur untuk menarik lebih ramai peminat Ain Maisarah mengikuti perkembangan penulis kesayangan mereka.


Para pengunjung boleh juga membaca ulasan penuh Kak Carrie Kirana di blog rasminya. Klik sahaja http://novelcintamelayu.blogdrive.com/

Itulah ulasan Kak Carrie Kirana. Haaa.... sekarang Kak Ain ingin tahu ulasan para pembaca sendiri pula. 

Entri kali ini Kak Ain nak beri homework kepada para pengunjung semua. Sila taipkan ulasan anda tentang novel pertama AinMaisarah bertajuk Aku Mahu Popular di bahagian komen. 

Selamat mengulas!

Salam Sayang,
AinMaisarah
p/s: Tiba-tiba terasa nostalgia memagut hati. Teringat lagi dua tahun yang lalu. Buku Aku Mahu Popular ini merupakan buku pertama Kak Ain. Buku yang mengambil masa paling lama untuk dihasilkan. Selama empat bulan Kak Ain tonggang-terbalik menderita menulisnya. Alhamdulillah, sehingga hari ini jualan buku Aku Mahu Popular masih memberansangkan. Sudah masuk cetakan kelima. Terima kasih kepada semua pembaca yang sudah memilikinya.


24 comments:

Alya said...

Assalamualaikum, Kak Ain.

Bagi Alya...
Novel Aku Mahu Popular ni memang lain dari yang lain. Tak pernah jumpa novel-novel remaja yang macam ni. Kalau ada pun, biasanya dalam bahas inggeris. Itupun kadang-kadang tak berapa mengasyikkan sangat. Hehehehehe =D Okey, memang best gila-gila lah novel Aku Mahu Popular ni. Seriously, langsung tak menyesal beli novel ni. Harga pun berpatutan =) Gaya penulisan Kak Ain sangat slumber kodok. Itu yang buat pembaca semua jadi tak bosan. Ending juga best, dan sarat dengan pengajaran. Salam.

+PuterY+ said...

Salam..

Aku Mahu Popular nie memang best..
Syok gler bile bace..huhu =)

-tirah- said...

tirah tak pernah jumpa aku mahu popular..tapi teringin nk bace...

Hasanah Najiihah said...

kak ain bile nak bkk beli on9 tu....adus>> dh la x dpat g cdih tul la..hish...kak ain pun napex balas comen

asyiqin@ikin said...

kak ain bila nak buka pembelian secara online????
kata 2-3 hri lagi...nie dah 3 hari dah!!!
kak ain nie!!!!
kak ain cpat lah buka pembelian secara online!!

Fiqa Zawawi said...

Hi Kak Ain..

Aku Mahu Popular adalah buku Kak Ain yg pertama sy bace.Mmg best!Buku itulah yg mendorong sy untuk membeli buku2 Kak Ain.So keep ur gud work!

fyqa

Fatihah N. said...

Salam...

Bg sy la kan, buku tuh mmg first book yg plg TOP penah saye bace dan ade! Kelakar bile adegan iron smpai tebakar and rambut cam badut sarkas uh.. HAHA!!! Mmg Kak Ain pndai tulis buku.... ;) anyway GOOD LUCK..

p/s: tulis buku yg besh2 lg.. kami sbgai pembace setia membeli.. hehe ;)

M E Z said...

tak terkata...

Kak Ain memang menjiwai jiwa remaja.
Kerana setiap pelajar di sekolah memang teringin sangat nak popular..
Dan kak Ain tambah lagi 1 geng gedik yang sememangnya ada disetiap sekolah..

.imah. said...

Salam Kak Ain,

Novel ni yang buat saya kenal dengan Kak Ain. Hehe~ Sungguh seronok la ini cerita. :)

Tapi sekarang novel ni dah tak ada dalam simpanan Imah sebab ada kawan pinjam pastu hilangkan. Isyy.. ;|

Walau apa pun, novel Kak Ain sungguh BEST! ;)

Nur Amira Syabihah said...

hai kak ain..kak ain dh x turun padang???
abby nk jupe kak ain..tp mase kak ain inform yg kak ain akn dtg mesramall kereteh arituh..abby x
on9..datang arh lagi kak ain..nk tgk jugak kulit baru popular tuh..

Aisyah Sophia. said...

Assalamualaikum Kak Ain..

Saya bagi rate 10/10 untuk buku Aku Mahu Popular!tahniah la Kak Ain.Cara penulisan Kak Ain mmg santai dan selamba.Yang paling saya suka..buku-buku Kak Ain semua berkaitan dengan remaja dan alam persekolahan.walaupun buku2 Kak Ain lebih kpd para remaja...ttpi ada juga segelintir ibu bapa yg berminat membaca buku Kak Ain.Cayalah Kak Ain.Nampak gayanya Kak Ain blh kalahkn J.K.Rowling!Teruskan berusaha,hingga berjaya!

Farahani said...

Salam Kak Ain,

Kak Ain,Farah tak pernah baca buku Aku Mahu Popular.Tapi dari ssegi pandangan orang lain,mesti cerita tu menarik!=DSyabas Kak Ain!Salam Sayang,

Unknown said...

salam kak ain,

bila kak ain nak buka beli online tu???saya tak sabar dah ni...terlalu exited!!!ha3
harap-harap kak ain buka cepat sikit,ya...PLEASE AND THANK YOU!

Yang sedia menanti,
Norul Atirah

Shahira~Shasha said...

kak ain saya belum ada buku A.M Popular ni.tapi saya cuma nak tanya sedikit tentang hendak mendaftar SSB. apa yang perlu diisi dan bagaimana? Harap kak ain tolong....

c h i n g w e i said...

Hello Kak Ain.

Bagi saya;

Aku Mahu Popular betul-betul sangat menarik.Saya telah beritahu kepada kawan-kawan saya tentang buku ini.Mereka pun pergi baca.Dan komen semuanya pun sama,sungguh kelakar dan best ! Saya suka part yang rambutnya terbakar.Sungguh kelakar ! Novel Aku Mahu Popular inilah yang membawa saya ke dunia Novel..Saya betul2 suka buku itu;Aku Mahu Popular.
Ching.Wei.

Nurul Nabilah said...

buku aku mahu popular memang best...klakar agy...x kering gusi ngan gelagat ina dan farah..

MoonLight said...

Assalamualaikum, kak ain.

buku aku mahu popular merupakan buku pertama yang berjaya mendapat hati saya. saya sangat-sangat suka mebaca buku tersebut.

kak ain, saya ingin berkongsi sesuatu dengan kak ain. saya sudahpun mendaftar sebagai pelajar sri bangsar. saya mendapati terdapat satu kebetulan yang indah antara saya dan Betty. saya juga baru dilantik untuk menjadi KETUA BULETIN sekolah saya yang pertama! Buletin ini di bawah PSS. Kami hanya diperuntukkan sekeping kertas A4 yang perlu saya penuhi degan kolum-kolum yang menarik. sayatahu ramai yang kata pss adalah sangat membosankan. salah sangkaan tu! dengan buletin tu, saya masih mengekalkan kolum-kolum ilmiah yang dikehendaki guru tetapi... masih mengikut mempunyai nilai-nilai keremajaan. saya ada mewujudkan kolum 'diari Pss' yang menggunakan nama samaran Misteri Lady PSS. Kolum ini lebih seperti diari remaja tetapi luahannya lebih kepada PSS. hehehe...

jaCq said...

novel aku mahu popular memang sangat best!! percaya tak kak ain, kawan saya yang lelaki pun tertarik dengan novel ini dan mahu meminjam dari saya. begitulah hebatnya novel aku mahu popular!!! "macam ni rupa nyer orang pompuan"kata kawan saya tadi tue!! hahah...hambik kau!! neway, saya memang tak nyesal sangat berkenalan dengan novel2 kak ain keran bagi saya karya kak ain sangat segar, lain dari ynag lain dan menepati citarasa saya sebagai remaja!! best sangat. walaupun terlambat mengenali karya2 kak ain tapi saya bersyukur sangat sempat membeli novel aku mahu popular yang dibeli di PWTC hari tue!! dapat sain kak ain lagi... wah, bestnyerr... kawan saya ramai yang hairan apa ynag best sangat tentang karya kak ain dan mula bertanya, dan dengan bangganya saya menyerahkan novel2 kak ain yang menjadi khazanah paling berharga dalam hidup saya sekarang. hasilnya, semua memuji... cayalah kak ain... dalam semua2 karya saya pilih impiana dan aku mahu popular!! kot sya ni memang pompuan yang suka bergaya juga kot. tau tak kak ain, sya dan kawan2 sampai berimpian hendak merealisasikan watak the wannababes dlam kumpulan kitorang!! tapi ahli still tak cukup lagi... sapalah agaknya nak jadi fasha. hahah... tapi sya pilih sasha... glemer tapi tak tak keterlaluan sangat!! wah, hebatnya... hahaha...

Anonymous said...

Aku mahu Popular memang best !!!!!
Rasa seronok pun ada !

Farah_Adilah said...

Hai kak Ain saya nak cakap buku kak
Ain lah yang paling hebat,mantap dan
wannababes.Saya nak ucapkan tahniah
kerana telah menarik perhatian saya
dan peminat peminat lain.Buku buku kak Ain semuanya terhebat dalam sejarah Malaysia.saya nak ucapkan
kepada kak Ain yang telah menarik pehatian kawan kawan.=D

Anonymous said...

Assalamualaikum,kak Ain.

'aku mahu popular' jugak!! Adib ni pernah menyertai Ujibakat Idola Kecil 2.Pelbagai novel yang penulisnya ialah Ain Maisarah iaitu kakak sendiri.Adib baca muka surat pertama novel 'Aku Mahu ke New York 2'.Bercetak,'sesiapa yang berminat untuk dipaparkan cerita popularnya di dalam novel? Lawatilah www.ainmaisarah.com.So,Adib pun buka web ni and berasa berminat sangat..

>>adib_asraf@yahoo.com.my

akumahunovelainmaisara said...

salam
kak ain saya nk sangat baca sume buku terbitan akk lebey2 lagi set aq mahu leh x akk letak sume citer buku terbitan akk lam ni kitaorang yg x de lagi atau x leh bli buku akk 2 ley r bace lam blog akk ni
please arap sangat permintaan saye ditunai kan

akumahunovelainmaisara said...

salam
kk ain saya suka sngat bace buku terbitan kk ain ni lebey2 lagi set aq mahu ni tapinye ayah saye x bagi bli jadinye saye arap sangat akk dapat letak sume cite terbitan akk lam blog akk ni le saye copy then ltk lam pendrive lagipon saye duk asrama time blaja ict je ley bukk
please akk harap sangat akk dapat tunaikn permintaan saye ni

Unknown said...

Assalamualaikum,
Saya suka membaca novel Aku Mahu Popular.Gaya penulisan kak ain yang selamba membuatkan saya seronok membaca novel ini dan novel kak ain yang lain. Kawan saya memperkenalkan novel kak ain kepada saya. Tetapi, bukan Aku Mahu Popular. Dia memperkenalkan novel BSB:Kini Berwajah Baru. Itu yang menyebabkan saya mula membaca novel kak ain dengan lebih banyak.

Wassalam,
Dina Izzati