19 April 2010

Laporan Rumusan Pesta Buku 2010: Bhg 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kak Ain harapkan semua pembaca berada dalam kesihatan dan kesejahteraan yang berpanjangan. Kak Ain sendiri demam tetapi sedang melawan virus dengan bersungguh-sungguh! =D

Seperti dijanjikan (walaupun terlewat sedikit!) ... hari ini Kak Ain sambung tugas jadi penglipurlara. Menceritakan kembali pengalaman berkampung di PWTC selama 10 hari. Oleh kerana ini kali pertama Kak Ain dan Cik Abang membuka gerai ketika Pesta Buku, kami betul-betul tidak dapat menjangka bebanan kerja yang menunggu tersangatlah mencabar fizikal.

1) Persiapan hiasan gerai

Namanya pun Kedai Pink AinMaisarah, maka tentu sekali segalanya mesti berwarna pink! Bagi hiasan gerai, Kak Ain dan Cik Abang membelanjakan hampir RM2000 bagi membeli meja-meja IKEA, langsir putih IKEA, langsir pink di JACKEL dan KAMDAR, frame gambar IKEA, bunga-bungaan penghias gerai dan papan tanda nama AinMaisarah yang ditempah khas.

Memang letih berjalan ke sana sini untuk mendapatkan bahan-bahan tersebut. Perbelanjaan perlu minima tetapi impaknya perlu tampak besar. Mujur sewaktu pembelian, JACKEL dan KAMDAR memang ada SALE! =) Lega sedikit!




Sepanjang pencarian hiasan gerai juga, Kak Ain hanya memegang segalanya yang berwarna pink semata-mata. Tanpa Kak Ain sedar, Kak Ain pun asyik pakai tudung pink yang sama! Rasanya tudung pink itu beri kekuatan untuk Kak Ain terus bergerak. Waktu itu tidur memang tidak cukup. Hanya 3-4 jam tidur waktu malam. Siang harinya pula berkejar ke kilang cetak, kedai keychain, membelah jalanraya Masjid India dan menjelajah IKEA.

Tengok sahaja mata Kak Ain yang lebam macam panda! =(




Namun Alhamdulillah, segalanya dapat diselesaikan walaupun mempunyai kapasiti tenaga kerja dua orang sahaja bagi persiapan sebelum Pesta Buku.

Tenaga kerjanya tentulah Kak Ain dan Cik Abang! =D Dua suami isteri yang bergabung tenaga menjadi sekuat Gaban! Hehehe!

2) Angkut-mengangkut sehari sebelum Pesta Buku


Seperti semua sedia maklum, Pesta Buku bermula 19 Mac 2010. Tetapi kepada semua pempamer, kami dibenarkan masuk sehari lebih awal iaitu pada 18 Mac 2010. Dewan mula dibuka pukul 9.00 pagi dan semua dibenarkan berhias hingga 5.00 petang. Sewaktu itu, Kak Ain dan Cik Abang memang sudah bersiap-sedia di rumah seawal pukul 6.00 pagi.

Kami mula menyusun atur buku yang perlu dibawa, senarai alatan di gerai, hiasan gerai, sistem mesin POS (payment online sistem) dan segala keperluan sepanjang 10 hari di PWTC.

Pukul 8.00 pagi, lori yang disewa sampai ke kondo. Mulanya kami mahu menggunakan 2 kereta untuk berulang-alik mengangkat barang dari rumah ke PWTC.

Tapi oleh kerana barang banyak sangat-sangat-sangat, pada saat-saat akhir Cik Abang membuat keputusan menyewa lori pada kadar RM180. Biar buat kerja sekali sahaja. Biar banyak masa boleh digunakan untuk membuat persiapan gerai di PWTC.

Lihatlah betapa banyaknya barang yang perlu diangkut. Meja-meja IKEA besar dan kecil... semuanya kami bawa!




Segala buku-buku dibawa menggunakan kereta syarikat Cik Abang.




Sewaktu itu, proses membawa barang-barang ke PWTC betul-betul macam proses pindah rumah!




Itu belum lagi mengangkut teddybear dan seahorse. Semua hadiah-hadiah diangkut menggunakan kereta Kak Ain. Tapi kami tak bawa semua. Setiap hari kami membawa tiga teddybear dan tiga seahorse untuk diberi kepada pengunjung bertuah. Teddybear yang berbaki melepak tidur di atas katil rumah Kak Ain =D




3) Menurunkan barang-barang di PWTC

Alhamdulillah, perjalanan dua kereta dan satu lori di PWTC lancar dan tidak tersekat. Namun cabaran seterusnya menanti. Cabaran mahu memunggah barang-barang di PWTC. Ikutkan peraturan, semua lori mesti memunggah barang di bahagian belakang bangunan PWTC. Tetapi apabila kami sampai pukul 9.00 pagi, lori daripada pelbagai penerbitan lain sudah beratur panjang macam gerabak keretapi.

Paling pening apabila Kak Ain dan Cik Abang turun ke bawah. Melihat sendiri lif untuk loading barang. Hanya satu lif berfungsi dan barisan beratur melebihi kepanjangan barisan membeli tiket raya di Puduraya.




Keadaan di kawasan loading pula panas dan sangat tidak selesa. Ketika itu Cik Abang pandang Kak Ain. Kak Ain mengeluh pasrah. Tidak dapat membayangkan, bagaimanakah mahu berulang-alik mengangkat barang-barang yang penuh satu lori? Paling merisaukan, perlu tunggu giliran menaiki lif! Entah-entah sampai pukul 2.00 petang pun semua barang tidak dapat diangkat naik ke gerai!

Bincang punya bincang... kami nekad mencuba loading barang di pintu masuk utama PWTC. Cik Abang arahkan lori dan dua kereta parking di bahagian atas. Segala barang diturunkan secepat mungkin sebelum pengawal menegur dan mengarahkan kami berpindah tempat.




Kak Ain pula jadi penunggu setia sementara Cik Abang dan adik-adik ipar berulang-alik membawa naik semua barang-barang ke gerai.




Kak Ain juga bertindak meminta masa tambahan apabila pengawal datang menghalau. Dengan muka sepuluh sen, Kak Ain akan merayu, "Lima minit lagi, Tuan. Lima minit sahaja lagi."

Padahal, hampir dua jam juga masa yang diambil untuk memindahkan semua barang dari pintu masuk PWTC ke gerai! Hehehe... lima minit yang diminta berlarutan hingga dua jam!

Akhirnya pengawal pun putus asa dan hanya jeling Kak Ain setiap kali lalu di situ! =D

3) Lokasi gerai di PWTC

Selesai mengangkat barang, Kak Ain dan Cik Abang berjumpa penganjur. Pertama kali mengetahui lokasi kedai kami... waktu itu memang berdebar-debar. Janganlah dapat gerai di belakang sekali. Minta-minta dijauhkan dari lokasi terperosok dan tidak dilalui pengunjung. Harap kedudukannya strategik sekaligus memudahkan para pembaca menjumpainya!

Semua pempamer diminta ke kaunter bagi mendapatkan pas masuk dan lokasi gerai.




Dapat sahaja gerai, Kak Ain mampu tersenyum senang. Walaupun tidaklah terletak betul-betul berdepan pintu masuk, sekurang-kurangnya ia berada di tengah-tengah dewan. Berhadapan pula dengan gerai SASBADI yang boleh dijadikan landmark kepada para pembaca AinMaisarah untuk mencari gerai Kak Ain dengan lebih mudah.

4) Merealisasikan Kedai Pink AinMaisarah!

Selesai tugasan angkut mengangkut, kami pergi makan tengahari. Mesti ada tenaga tambahan kerana masih banyak kerja yang menanti untuk dilangsaikan. Ketika inilah, Kak Izanor Sharif, penulis bersama buku 'Aku Mahu Superbibik' muncul untuk menghulurkan bantuan.

Lega sedikit hati Kak Ain! Selain Kak Izanor, adik-adik ipar juga datang menghulurkan bantuan. Kerja jadi lebih cepat. Antara perkara paling awal yang perlu dibuat adalah memasang semua kaki-kaki meja IKEA. Setelah itu, perlu letakkan alas meja pula. Apa lagi kalau bukan alas meja warna pink juga! =D



Kak Ain diberi tugas utama memasang langsir putih pada bahagian keliling 12 panel. Oleh kerana kami tidak dibenarkan menebuk, memaku atau mencederakan panel pihak penganjur, maka cara terbaik adalah dengan menggunakan.....

PENYEPIT! =D Hehehe...




Tapi susah juga. Kain langsir perlu diregangkan betul-betul. Barulah tidak jatuh dan tidak melendut ke bawah. Waktu itu Kak Ain rasa betul-betul macam suasana hari raya bila pasang langsir di tengah-tengah PWTC!

Setelah Kak Ain pasangkan langsir, Kak Izanor bertugas menampal bunga hiasan pula. Bunga hiasan ini Kak Ain beli di Mid Valley. Ramai yang berkenan. Ada pembeli yang minta percuma satu bunga untuk dibawa balik sebagai kenangan. Hehehe... macam-macam ragam pembaca buku AinMaisarah!




Setiap panel perlu dipenuhi bunga hiasan ini. Cara menampalnya adalah menggunakan double sided tape. Itu sebab utama Kak Ain memasang langsir putih terlebih dahulu. Ini supaya double sided tape melekat pada langsir dan bukannya pada panel. Pihak penganjur tidak benarkan kekotoran kekal mengenai mana-mana panel. Nanti pempamer boleh kena denda!



Kak Izanor juga perlu memanjat atas meja untuk menampal bunga. Besar sungguh pengorbanan Kak Izanor. Sanggup bersusah-payah dengan tim AinMaisarah demi merealisasikan Kedai Pink AinMaisarah sewaktu Pesta Buku. TQ dear!




Inilah hasilnya padanan bunga dan langsir putih yang sudah siap digantung. Haaa.... cantik tak?




Sewaktu Kak Ain dan Kak Izanor menghiasi bahagian panel gerai... adik-adik ipar bertugas menyusun buku dan mengira stok. Kedai Pink AinMaisarah bukan sahaja menjual buku-buku tulisan Kak Ain semata-mata... kami mempamerkan dan mempromosikan juga buku-buku remaja penulis PTS yang lain.




Itulah fokus dan differentiation point yang dibawa oleh Kedai Pink AinMaisarah. Kami akan fokus menjual buku-buku remaja sahaja. Jika satu hari nanti Kak Ain dapat peluang buka kedai buku sendiri, Kak Ain mahu kedai itu menjual buku-buku remaja semata-mata! Itulah angan-angan Kak Ain. Doakan ianya terealisasi ya!

Selain mengatur buku, di gerai Kak Ain juga ada meja khas yang menempatkan semua merchandise The Wannababes. Antaranya keychain The Wannababes yang laku macam goreng pisang panas. Sekejap sahaja perlu diisi kembali memenuhi palang besi yang Kak Ain beli khas untuk mempamerkan keychain.




Setelah siap semuanya... barulah hadiah seahorse digantung dan dibiarkan tergolek ke kiri dan ke kanan dengan penuh comelnya. Ish... Kak Ain suka betul lirikan mata seahorse yang sangat manja! =D




Teddybear pula pada awalnya disusun di luar gerai. Tapi oleh kerana teddybear bernasib malang dan menerima layanan kasar oleh pengunjung yang tidak diketahui hingga mencungkil mata teddybear (sila lihat bukti teddybear mata satu....) Kak Ain terpaksa ambil keputusan menyusunkan semua teddybear ke bahagian dalam gerai. Sempit jadinya gerai yang sudah sedia terhad ruang berjalan.




Tak apalah. Tahun depan jika ada rezeki untuk Pesta Buku 2011... Kak Ain tambahkan bilangan gerai yang disewa. Tetapi perlu siap sedia menambah bayaran $$$ juga!

Akhirnya, setelah bertungkus-lumus sehari sebelum Pesta Buku berlangsung... inilah hasilnya dekorasi Kedai Pink AinMaisarah!



Gambar ini diambil ketika Kedai Pink AinMaisarah berada dalam keadaan paling cantik. Selepas itu apabila diserbu pengunjung yang datang bagaikan gerombolan tentera.... habis semua langsir senget-benget dan bunga-bungaan tercabut! Hehehe... rindu sungguh bila ingat-ingat kembali suasana meriah itu!



Okeylah... sudah panjang Kak Ain menaip. Nanti Kak Ain sambung laporan ketiga. Laporan tentang kejadian-kejadian mencuit hati sepanjang Pesta Buku pula!

Setia bersama www.ainmaisarah.com ya! =D

Salam Sayang,
AinMaisarah

16 comments:

Иʋяιиα Ħαʏαиι:) said...

Wah bestnye kalau saya dapat pergi:( .. haha.. Kak Ain ada lagi tak teddy bear yang besar tuh.. bestnye kalau dapat peluk.. hehehe:P

AinMaisarah said...

Eh? Nurina Hayani tak tidur lagi?

Nak temankan Kak Ain menulis pagi-pagi begini ya? =D

EL_putrihumaira said...

saya rs rugi pulak x amik gmbr sm2 ngan kak ain ari tu... bkn ape.. segan.. hehehhe

M E Z said...

Woa. Tahniah atas kejayaan menjual buku yang paling laris. Semuanya berjalan dengan lancar kecuali yg teddy bear tu mata dia kena cungkil. kesian dia.

Hasanah Najiihah said...

kak ain2 ! haha... Hasanah kenal lah pakcik yg kat kamdar pki bju biru tue :D tyme nk beli langsir dye yg tolong ukur n potongkan..muahhaha..
hasanah doakan yang terbaik untuk kak ain ! love your books kak ain !

SetiaUsaha IT said...

bestlah...
tak pe, tahun depan Insya Allah ade lagi kan?

demam dah baik kak ain

Farah Hanum said...

sanggup kak ain berkorban untuk merealisasikan impian kak ain untuk bukak gerai yg cantik..ish3 sepatutnya kna bgi award kdai yg paling cntik..haha sya kagum dgan kak ainn :) thun dpan harap kak ain berjaya lgi buat kdai mcm niii haha x sabarnyaa >.<

Cuya said...

wah..bestnye kalau saye berpeluang ke sana..abg saye punye le kate..booth kak ain sush nk cri..tpi alhamulillah dpt beli buku kak ain..walaupun tk dpt jumpe kak an..tpi saye rse sngt gembira!! hihi

izzati said...

mesti best kan kalau sy dapat pergi.. isk..isk.. kak ain ade tak untuk pesta buku kelantan. saya dah cuba cari buku aku mahu super bibik tp masih blom jumpa.. =D

Anonymous said...

wah..bestnye..dapat adiah..

Nia said...

Kalau masih tak dapat buku dari tahun lepas, siapa saya patut hubungi?

Thanks.

Anonymous said...

Assalamualaikum, Kak Ain. Seronok saya baca entri Kak Ain kali ni. Panjang berjela-jela. =D

Rajinnya Kak Ain tulis entri panjang-panjang. Tak sakit ke jari-jemari Kak Ain? =D

Seronok dapat jumpa Kak Ain masa pesta buku bulan lepas. Saya dah habis baca semua buku-buku Kak Ain yang saya beli dekat pesta buku. Best sangat!!! Harap dapat jumpa Kak Ain lagi masa pesta buku tahun depan!

-Nurul Farhanah-

Erma Fazira said...

Kak ain..cmner nk dptkn buku profil the wannababes?

Erma Fazira said...
This comment has been removed by the author.
Aradolly said...

cantik sungguh rumah pink itu :)

Mehgalaa said...

kak,semua buku-buku yg kak tulis best sngt terutamanya buku impiana 2..saya tak sbr2 membeli buku impiana 3.. :)