17 October 2009

Gambar-Gambar Rumah Terbuka PTS 2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Seperti dijanjikan, entri kali ini Kak Ain masukkan gambar-gambar keluarga penerbitan PTS yang sempat dirakam lensa kamera pada hari Khamis lepas. Alhamdulillah, seronok dan meriah sungguh Rumah Terbuka PTS tahun ini.


Kak Ain datang bersama Cik Abang dan Ira Hazira. Ira Hazira adalah salah seorang pembaca buku AinMaisarah yang menerima jemputan ke rumah terbuka PTS juga. Ini kerana Ira Hazira pernah menulis cerpen untuk Remaja@PTS 2008.

Kak Ain sampai pukul 12.30 tengahari dan ketika itu meja-meja sudah penuh sesak dengan pengunjung. Kelibat Puan Ainon, pemilik penerbitan PTS berada betul-betul di pintu hadapan. Tak letih-letih menyambut tetamu. Puan Ainon siap pakai bunga yang disematkan di tudung! Betul-betul macam mak pengantin! =D



Ini pula wajah Tuan Arief Hakim, Pengarah Urusan PTS Sdn Bhd. Nampak serius berbincang!


Sebaik sahaja sampai, semua pengunjung perlu merekodkan kehadiran di meja pendaftaran.


Selepas mendaftar, bolehlah lajukan langkah dan majukan diri menuju ke arah deretan makanan yang dihidangkan di bahagian khemah.


Apabila bercerita tentang rumah terbuka, tentu tak sah sekiranya tak memaparkan jenis-jenis makanan yang dihidangkan di Rumah Terbuka PTS. Tahun ini, hidangannya adalah:

~Lemang dan nasi himpit yang Kak Ain tak sempat nak rasa =( Sibuk sangat berbual... Kak Ain hanya makan nasi beryani dan sate sahaja~


~Ada sate yang sedap sekali! Thumbs up kepada pakcik-pakcik sate!~


~Ada kambing golek yang tak sempat nak dirasa juga! Lihat! Tinggal sedikit sahaja. Memang popular hidangan kambing golek ini di mana-mana pun rumah terbuka~


~Inilah meja yang menghidangkan pelbagai jenis mi yang Kak Ain lupa nak kunjungi =(~


Mesti ramai yang tertanya-tanya. Mengapa Kak Ain tak sempat merasa semua makanan yang lazat-lazat tu? Ini kerana sebaik sahaja Kak Ain duduk, terus Kak Ain sibuk sangat berbual dan bertemu dengan rakan-rakan penulis.

Inilah meja kami. Meja yang semua ahlinya tak bangun ke mana-mana dari pukul 12.30 tengahari hingga 3.00 petang.


Dari kini: Kak Nik wartawan Majalah Muslimah, Cik Shikin editor PTS, AinMaisarah penulis, Ira Hazira bakal penulis, Tuan Nuriazam penulis, Kak Rose Harissa penulis, Kak Lily Haslina Nasir penulis dan Puan Asma editor PTS.

Okey, kepada yang mahu mengenali lebih dekat wajah penulis buku Gitar & Lolipop, Penyiasat Ekstrovert, Misi Aurora, Sindrom VX, Kaki Bola dan banyak lagi... inilah orangnya. Tuan Nuriazam Ismail. Sekali tengok, memang ada iras-iras Faizal Tahir! =D


Ini pula Puan Ida Rizyani. Ya Allah, memang Kak Ain teringin sangat nak berjumpa dengan penulis yang menghasilkan buku G.I.M, J.A.Y, Haura Harry, Elergi Tupai & Sepet dan Azam Farid. Sungguh tak sangka berjumpa juga dengan Puan Ida Rizyani di majlis hari raya tahun ini.

Tapi terkilan sedikit kerana tidak sempat merakamkan gambar berdua dari sisi depan. Harapnya ada rezeki untuk berjumpa dengan Puan Ida Rizyani lagi.


Ini pula penulis yang berjaya muncul dengan siri-siri Usahawan Cilik. Antara tajuk novel Puan Nor'Aini adalah Biskut Ajaib, Garaj Aiman dan Tukang Gunting Terbang.

Kak Ain respek sungguh dengan Puan Aini. Dapat berkarya dengan aktif walaupun sibuk menguruskan 3 orang putera dan puterinya!


Kak Ain turut berpeluang berjumpa buat kali kedua dengan Tuan A. Razak Adam. Inilah wajah seorang guru yang giat menulis. Antara novel remaja yang ditulis oleh Tuan Adam adalah Homestay Bayu, Kerepek AF dan Taman Botani Harapan.

(Nota tambahan: Hmmm... bergambar di sebelah Puan Asma yang bersaiz S, AinMaisarah rasa betapa perlunya memulakan diet. Aku Mahu Saiz S juga!)


Kak Ain juga sempat mengucapkan tahniah kepada Cik Adik Imah, seorang pembaca buku-buku remaja PTS yang kini sudahpun menghasilkan bukunya sendiri. Cik Adik Imah menulis 20% kandungan buku yang bertajuk Ikan Tawar untuk Lego. Umurnya baru 14 tahun!

Kak Ain bangga dengan Imah! Teruskan usaha ya! =D Chaiyok chaiyok!


Selain berjumpa para penulis, Kak Ain juga disapa oleh seorang guru bahasa Inggeris yang memperkenalkan diri sebagai Coach Sha. Coach Sha beritahu pernah membaca Aku Mahu ke New York 1 dan Aku Mahu ke New York 2. Selepas itu, Coach Sha terus mencari dan mengumpul buku-buku AinMaisarah yang lain.

Ah! Kembang-kembang hidung Kak Ain apabila dapat tahu ada orang dewasa yang sukakan buku-buku tulisan AinMaisarah. TQ Coach Sha!



Ini pula gambar yang sempat dirakam bersama Ira Hazira - Kak Ann - AinMaisarah. Rasanya ramai pengunjung Rumah Pink yang sudah kenal dengan Kak Ann. Kak Ann adalah editor PTS merangkap penulis buku Kaki Bola. Terima kasih kepada Kak Ann yang banyak melayan AinMaisarah. Paling penting, tolong ambilkan sate yang jadi rebutan semua =D Jasamu dikenang!

Kak Ain juga mahu ucapkan terima kasih kepada Ira Hazira kerana sudi bersabar mengikut Kak Ain ke hulu ke hilir. Harapan Kak Ain, Ira dapat mengutip semua pengalaman berharga berjumpa sendiri dengan penulis-penulis PTS, editor-editor PTS dan pemilik PTS.

Mulakan menulis sekarang juga ketika zaman muda belia. Kak Ain sendiri sekiranya boleh memutarkan kembali jarum masa, tentu mahu menulis pada usia 20 tahun dan bukan 25 tahun. Kak Ain yakin Ira boleh lakukannya! Chaiyok chaiyok!


Oh! Pada hari kejadian, sebenarnya Kak Ain tak dapat berjumpa dengan ramai lagi penulis PTS kerana tepat pukul 3.00 petang, Kak Ain naik ke pejabat PTS. Ada diskusi bagi menjayakan buku-buku Projek Diet AinMaisarah dan Projek Fesyen AinMaisarah.

Bagi kedua-dua buku ini, Kak Ain menulis bersama Kak Lily Haslina Nasir dan Kak Rose Harissa.



Alhamdulillah, perkembangan buku-buku ini positif dan memberangsangkan. Kak Ain akan kongsikan kepada semua cadangan cover buku ini apabila ianya siap kelak. Jutaan terima kasih buat Tuan Ikram dan Cik Shikin kerana sanggup meninggalkan hidangan lazat di majlis hari raya semata-mata untuk berdiskusi bersama AinMaisarah.

Turun-turun semula, jam sudah menunjukkan pukul 5.45 petang. Kerusi sudah disusun. Meja sudah diangkat. Makanan sudah licin bersih dan dikemas.

Di saat-saat akhir, Kak Ain sempat menggunapakai backdrop pentas bagi merakamkan kenangan bersama dua warga kerja PTS yang baru dikenali. Terima kasih Datuk Khairul dan Tuan Wahyudi. Selamat berkenalan AinMaisarah ucapkan!


Inilah kenangan AinMaisarah bersama Puan Ainon dan suaminya Prof Emiratus Abdullah Hassan ketika majlis raya PTS 2009.


Last but not least, inilah gambar terakhir yang dirakam ketika majlis raya PTS 2009. Dari kiri, Ira Hazira, Fatin, Fatimah Az-Zahra, Kak Ann, AinMaisarah, Rashiela Nurain.


Alhamdulillah, Kak Ain bersyukur sungguh diberi peluang berada dalam kelompok keluarga besar PTS. Semoga jalinan ukhuwah yang bertaut di antara kita semua berkekalan selamanya. Amin!

Salam Sayang,
AinMaisarah

14 comments:

Miss Alisa said...

Bestnye !

Fatimah said...

Teringin sangat nak jumpa Kak Ain secara 'live'.....harap2 je lah dapat berjumpa ngan Kak Ain!!!:)

Aim said...

Meriah sungguh!

Misz Purplez said...

Salam Kak Ain,

Bertuahnya siapa yang dapat jemputan tu! Meriah betul!

true frend , said...

wah! bestnye!

fela said...

kak ain sy ada buat pembayaran untuk pembelian buku sebanyak 35.00 ringgit tapi bk tu masih belom sy dapat?agaknya bila sy blh dpt.
sy transfer melalui hong leong bank ke maybank.

harap maklum
fela@ala tomei

p/s ARE U STILL REMEMBER ME????

Syhzz said...

Hey kak AiN!

I just want to say something. O yeah. I just read ur book aku mahu ke NY 1
FYI,theres no astro ria chanel in dubai.haha.wtsofunny.

Ikin said...

Kak Ain,
Saya dah buat pembayaran 14 Oktober jam 7;39pagi.
Tapi kenapa belum dapat lagi...
Saya harap dapat cepat sampai.
Terima Kasih
Dari Nur Asyikin Bt Zul from Perlis.
Email;nurasyikin96@yahoo.com

Natasya K said...

wah, meriah semcm je rumah terbuka PTS tu. em, nak tanya, kak ira hazira tu brapa tahun ye?

ranyzajay said...

best..
tapi ble kak ain nK tulis novel baru.?

RaRa aZHYieRa said...

ermmm
Kak.Ain sebernarnya Elinn ni peminat K.Lily juga!!
Tapi tempat ke-2 jeeelahh

Farah_Adilah said...

bestnya saya teringin nak jumpa kak ain tapi selalu je ada halangan mula2 kuluarga satuju nak teman saya pergi jumpa kak ain kat PWTC 2009 tapi tertunda sebab mak kene balik kampung ada hal selama 10hari kemudian pada ke2 mak setuju untuk temen saya jumpa kak ain kat PKNS bangi tapi tiba2 kakak saya kemalangan kete .....sedih betul saye!hrp dapat jumpa kak ain secara live di kl!!!!!

bebeliscious said...

a'kum kak ain....
nie ezlan dr smk bukit sentosa...
kak ain ape khaba??
saye di sini baek sajerr...
boleh x saye nk tanye sesuatu....
saye suke sgt ngan lagu tema kak ain..
bleh bgtau kat manerr boleh download..
bls kat email sayerr taw...
ezlan_bebeh@yahoo.com

nurayunni said...

beznyer..xajak sy pun erk..huhu..