13 July 2009

AinMaisarah & Kucing

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Entri kali ini, Kak Ain nak kongsikan cerita tentang kucing. Memanglah sejak azali lagi Kak Ain sangat sukakan kucing. Kucing idaman Kak Ain adalah baka Norwegian Forest. Kalaulah dapat seekor kucing seperti ini..........


............ tentu Kak Ain bahagia sekali!

Walaupun Kak Ain teringin Norwegian Forest, tapi sebenarnya bila terjumpa dengan apa jenis baka kucing sekalipun.... Kak Ain tetap suka dan mulalah nak mengusap-ngusap binatang paling manja dalam dunia ni.

Nak jadikan cerita, semalam Kak Ain terjumpa seekor kucing di tingkat bawah kondo Kak Ain. Kak Ain panggil-panggil, kucing itu datang dekat sambil menggesel di kaki.

Bila lihat kucing tu manja sangat, Kak Ain cakap dengan Cik Abang.... Kak Ain nak beri kucing ni makan. Kak Ain memang selalunya ada simpanan Friskies dalam kereta untuk jamuan kucing-kucing jalanan.... tetapi malangnya kali ini sudah habis.


Stok Friskies ada di rumah. Nampaknya tak ada cara lain. Kucing itu perlu dibawa ke rumah. Mesti masuk dalam lif menuju tingkat 14. Kak Ain nekad sahaja pegang kuat-kuat kucing tersebut dan bawa masuk lif.

Waktu dalam lif, bukan main takut lagi kucing tu. Meronta-ronta. Kak Ain terpaksa lepaskan takut dicakar. Apabila lepaskan, kucing tu jadi lebih histeria. Ketakutan tengok bayang sendiri pada dinding lif. Kecemasan sebab terasa lif bergegar dan bergoyang.

Apabila sampai tingkat 14, Kak Ain pegang semula kucing itu kuat-kuat dan bawa masuk rumah. Kucing itu kekal kecemasan sebab mungkin berprasangka buruk pada Kak Ain dan Cik Abang. Heheh.... macamlah muka kami berdua ni muka jahat sangat! Agaknya muka kami ada iras muka penggoreng kucing di Indonesia! (Jangan tak tahu... di Indonesia, ada kes kucing digoreng dan dimakan! Euwww!)

Kak Ain cepat-cepat suruh Cik Abang tutup sliding door di balkoni rumah kami. Takut nanti terjadi kes kucing terjun tingkat 14 pula. Lagi naya!

Seperti dijanjikan, Kak Ain buka satu tin Friskies dan beri kucing ini makan.


Kak Ain nak tergelak apabila tengok kucing itu terus hilang cemas dan histeria. Makan dengan bersemangat dan dapat habiskan satu tin Friskies dalam masa sekejap sahaja!

Tetapi kucing itu tetap berhati-hati juga. Sekali-sekala kucing itu akan memandang sesekeliling dan memastikan keselamatannya terjamin.


Kak Ain perlu selalu usap kucing itu untuk menenangkannya.


Akhirnya apabila kucing itu habis makan, Kak Ain bawa turun semula ke bawah. Kucing itu sudah tak takut lagi berada dalam lif. Malah boleh jilat jari lagi dalam lif!

Hari ini Kak Ain terjumpa lagi kucing itu. Kak Ain dan Cik Abang ketawa besar apabila melihat kucing belang yang sama sudah menunggu betul-betul depan lif!

Apabila lif terbuka, mesti ia menjenguk ke dalam. Macam mahu masuk lif sahaja gayanya!

Kata Cik Abang, mesti kucing itu teringin nak pergi ke "Syurga Makanan Tingkat 14" seperti semalam! =D

Salam Sayang,
AinMaisarah
p/s: Sebenarnya Kak Ain ada penyakit asthma sejak kecil. Tak boleh bela kucing. Tak boleh minum ais. Sekiranya melanggar pantang, Kak Ain akan cepat demam. Itulah sebabnya Cik Abang tak benarkan Kak Ain memiliki seekor Norwegian Forest, walau sehebat mana Kak Ain merayu padanya =( Sedih kan?

23 comments:

♥Nurul Aqilah | Swift♥ said...

asthma kakAin menyebabkan akak tak dpat bela kucing Norwegian Forest.
KakAin memang senasib dengan kakak saya.disebabkan dia ada asthma bulu,kitorang sekeluarga tak dapat bela kucing atau burung.dekat rumah hanya ada ikan dan kurakura sahaja.

Nuraqilah Izzati said...

salam wat kak ain....
perh,,kucing nye sume cute2..
i love it..
but kak ain ade asma kan...
so,xleh lar kak ain nak pelihara kucing..
xperlah kak ain..
Nanti kat Syurga kak ain bela lar puas2...
huhux

MeZ said...

Best juga kucing tunggu kita. Comella kucing tu... MeZ suka kucing Parsi.. Comel..

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ said...

tak sangka kak ain suka kucing jugak eh..
hehe..
tapi sayang la..
kak ain tak boleh bela kucing sebab asthma..
its ok..
teruskan misi memberi makan kucing2 terbiar ek..
mulia sangat perbuatan tu..
tambah2 lagi kak ain dan cik abang sama2 buat..
sweet sangat!

nurul hidayah roslan said...

Salam kak ain,

huhu..dayah pon ade penyakit asma. Sedey2 dayah cume bela rabbir aje. KAcing tak. Tu pon tak mama and papa dayah tak kas pegang lame2 kene terus basuh tangan.
Comelnyeeee kucing tuuuuu =D

wasalam,
~dayah~:P

alyiafarzana said...

Kesiannya kak Ain!!!Huhuhuhuhu.....

DJ Farahani said...

salam kak ain,


hurm.farah tahu kak ain ada asma.
farah sendiri pun kasihan.
tak kesampaianlah hajat kak ain nak bela kucing =(

kak ain ambillah gambar kucing tu dengan kak ain.buat kenangan.hihi ;p

http://jomhebohblog.blogpot.com

kak ain datang yea?:)

Nurul@YonnaYonni said...

Wah! Comelnya kucing. Pagi tadi pun waktu di perhimpunan tiba-tiba muncul seekor kucing. Hehehe... kembang betul kucing tu..

Qt~Me0w said...

me0w p0n suka sangat dekat kucing,.
sebab tu la nickname letak Me0w...
baik nya hati kak Ain,.
bagi kucing makan,..
pandai betul kucing tuu,.
tunggu kat depan lif,..
huhu...

anahasanah said...

kak ain ni memang baik hati la...tapi saya turut bersedih kerana kak ain ada ashthma

aida nursheila said...

Baiknya kak Ain ;)

kucing tu memang comel :)
kak ain dapat asma!
sabar ya kak ain..

Wan Anis Hamizah said...

"betul kate kak nurul tu..ade kucing ..warna kelabu kat perhimpunan..sy pun nampak.."

nurul atiqah said...

Assalamualaikum kak Ain,
baiknya kak Ain ni!suka tolong kucing mcm Abu Hurairah..semoga budi baik Kak Ain dibalas.btw,cantik rumah kak Ain!

Shasha~Acha said...

kak ain siap ada stok makanan friskies lagi....
gila-gilalah kak ain
hehehe....

TiG╬Ár PinQy said...

hmmm.. comel gak kucing forest tu.. ekor die mcm kucing kite la. kite ade kucing. tpi kucing parsi... kesian kat kak ain.. nak sgt bela kucing.. tpi x dpt.. sabo je laa.. p/s: gambar kucing tu mmg kucing kite k..

+ Fatihah Ory + said...

Hehe
Tahu2 ajer kucing itu
Nak makan free lg kot

Nurul Adira said...

Saya suka kucing. Dulu sya ade kucing parsi. Tpi dh mati accident.=(.Skarang saya dh x bole bela kucing dh.
1) Becoz kejadian tu
2) Asthma

~t-ra~.. said...

cmel la gk kucing ue..
ksian k.ain x dpt bela kucing norwegian forest ue kn..
kt rmah sye ade 5 ekor..
cecomel..
tp sye rse mmg btol la kte cik abg ue..

ina said...

kak ain jangan la sedih sebab tak boleh bela kucing.

Ahmad Ibrahim said...

Assalamualaikum Kak Ain!

"Aku Mahu Kucing Norwegian Forest"

He he he.. tajuk itu amat menarik! Mungkin Kak Ain boleh menulis novel tentang mahluk tuhan yang paling comel itu!

Salam,
Aim

wn'a said...

salam...
kak ain peg la wt program kucing angkat (cm program ank angkat)kt spca tue...dorg ade kucing lawa2...bleh bela...n care psl dorg (kucing) tp x yah bwk blk umah...kot...x sure..tp rase cm ade penh dgr program cmtue...

Fatinkamila(B2) said...

Salam kak Ain,
hehe,banggenye rase bile Kak Ain komen psal gambar The Wannababes yang dah dirukar muka tuh.
Kan kak Ain sibuk menulis buku2 kak Ain,sempat jugak Kak Ain jenguk blog tuh.

pasal entry kak AIn ni,jgnla risau tak bleh bela kucing.tengok kat kedai kucing,,usap2 dah..puas jugak kan.

ADIK NABIHAH said...

SALAM.........
SAYA TAHU KAK AIN ADA ASMA PADA KUCING,TPI XPELAH,SAYA PUN SAMA SAYA PUN ADA ASMA PADA KUCING....